L’Eixample Morató (II)

En l’article del 6 de juny de 2014 publicat al diari digital osona.com, el nostre posicionament ja era crític amb la restricció del trànsit a l’Eixample Morató per la precipitació i l’escàs consens generat entre les parts implicades. De fet, la nostra abstenció al Ple del 2 de juny va produir-se pel mateix motiu.

Avui, nou mesos després, continuem dient el mateix que abans, però amb major coneixement de causa. I és que a peu de carrer, parlant amb veïns, comerciants, tècnics, professionals i, en definitiva, amb partidaris i detractors de la mesura, pràcticament tothom conflueix, gairebé per unanimitat, que el procés de restricció del trànsit no s’ha fet prou bé o com a mínim amb la prudència que necessitava un canvi d’aquesta magnitud.

Atesa la situació, potser seria aconsellable deixar en suspens la mesura i intentar recuperar un mínim consens entre totes les parts implicades, amb l’objectiu de fer compatible la reactivació comercial i la pacificació del trànsit d’un barri amb idiosincràsia pròpia. Segur que caldran concessions mútues, i a hores d’ara crec que ni els comerciants pretendran que hi passin els mateixos cotxes que abans, ni els veïns pretendran, ni de ben segur voldran, que una restricció precipitada acabi asfixiant els comerços de sota les seves cases, que, en definitiva, donen vida i activitat al barri.

En pro del consens, ja vam dir en el seu moment que abans d’aplicar qualsevol restricció era urgent invertir la peatonalització del carrer Nou (un dels pitjors de Vic) fent-lo de plataforma única amb l’objectiu d’ampliar el reeixit eix comercial del carrer Manlleu per, a través d’un model de “taca d’oli”, anar-lo expandint de forma natural cap a l’Eixample Morató. El carrer Nou ha de ser la columna vertebral de la revitalització comercial de l’Eixample, juntament amb la Plaça Santa Clara i la Plaça dels Màrtirs. Però pas a pas i de forma gradual. Sense presses. Tot i així, caldran igualment mesures paral·leles com l’habilitació a precari d’un aparcament als voltants que actuï de pol d’atracció amb una bona senyalització i un replantejament de la mobilitat a tota la ciutat que integri, també, millors accessos en aquesta zona.